Tuesday, April 27, 2010

نیم نگاهی به اوبونتو 10.04 Ubuntu Lucid Lynx

با توجه به اینکه تنها ۲ روز تا انتشار نسخه نهایی اوبونتو جدید مونده بحث ها در باره این توزیع اوج گرفته ودر گوشه کنار وب مطالب زیادی راجع به Lucid به چشم میخوره. خوب میخوایم نیم نگاهی به ورژن 10.04 این توزیع دوست داشتنی داشته باشیم.
چیزی که در نگاه اول توجه شما رو به خودش جلب میکنه تغییر لگوی جدید اوبونتو هستش، البته نگران نباشید تغییرات به کل لگو مربوط نمیشه و اصل لگو پابرجاست تنها تغییری که مشاهده میشه افکت های گرافیکی ای هستش که روی لگوی جدید خودنمایی میکنن.

در این ورژن از Background بنفش رنگ استفاده شده و دیگه از ظاهر قهوه ای خبری نیست علاوه بر این تفییراتی در Windows Manager دیده میشه به طوری که Button ها از راست به چپ نقل مکان کردن چیزی که در بدو کار شاید عادت کردن بهش براتون سخت باشه.


  اولین باری که فایرفکس رو باز میکنید طبق معمول Default Engine  گوگل را خواهید دید نه Yahoo. اوبونتو یک کلاینت به نام Gwibber هم به نسخه جدید اضافه کرده که علاوه بر User Friendly بودن  قابلیت کار با Flickr, Twitter, StatusNet, Qaiku Facebook, Friendfeed, Digg, Identi.ca را داراست  و همچنین به Empathy در این ورژن قابلیت ساپورت Facebook Chat اضافه شده  و گروه ها را نیز با توجه به گروه بندی شما در فیس بوک نشان میدهد.


تنها چیزی که در این ورژن کمبودش به شدت احساس میشه نبود دوست قدیمی و پرطرفدار ما یعنی Gimp هستش که متاسفانه به صورت پیش فرض وجود ندارد ولی میشه اون رو از ریپوزیتوریها به راحتی هر چه تمام تر دریافت کرد. من دوست داشتم در این ورژن Sound Shame هم وجود میداشت چون به صورت پیشفرض فقط دارای دو حالت sounds و no sounds هستش. Ubuntu از Splash بسیار زیبایی نیز استفاده کرده که واقعا دوست داشتنیه.


سادگی، امنیت، زیبایی و پایداری در این توزیع موج میزنه و همین عوامل باعث مهاجرت خیلی ها به این توزیع شده. یک قابلیت جالب دیگه ای هم که به Lucid اضافه شده Shortcutهای بسیار پر کاربرد اون هستش که در منوی بالا جاسازی شده اند که برای کلابنت ها و Contact List ها میباشد و مطمئتا برای کاربرها مزایای  فراوانی به همراه خواهد داشت.  در این توزیع سرعت بوت هم نسبت به Karmic افزایش یافته و این هم یکی دیگه از قابلیت های بسیار مهم این ورژن محسوب میشه. اگر تازه با اوبونتو آشنا شده اید میتوانید Image آن با حچم تقریبی 700 مگابایت را از سایت رسمی اوبونتو دانلود کنید.