Tuesday, November 3, 2009

Skype Go Opensourced اسکایپ کد باز خواهد شد

برای این خبر مدت کمی صبر کردم چون میخواستم به صورت رسمی از طریق Skype منتشر بشه و حالا رسمی شده. به گفته Skype کلاینت لینوکس این نرم افزار، کد باز معرفی خواهد شد. کمی برای این کار دیر شده ولی با این وجود تبریک میگم. در هر صورت اگر کسی با بدشانسی آشنایی با کلاینت اسکایپ لینوکس رو از دست داده حالا بدونه که این نرم افزار به صورت Opensource در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. اگرچه این نرم افزار روی لینوکس، در ورژن های ابتدایی به سر میبره و هنوز روی سری ۲ بتای آن کار میکنند اما یکی از با کلاس ترین و کامل ترین کلاینت ها به شمار میاد که هر کسی رو مجذوب خودش میکنه.



به نظر میرسه که بروبچ اسکایپ هم به این موضوع پی بردن که با اپن سورس کردن این نرم افزار حداقل به صورت تئوری میتوانند جایی در برنامه های توزیع های لینوکس پیدا کنند. با وجود امکانات و کارایی این برنامه من بعید نمیدونم این اتفاق براش دور از دسترس باشه. اطلاعات بیشتری از این موضوع در دسترس نیست وبلاگ های رسمی Skype  از دادن هرگونه اطلاعات اضافی پرهیز کردند.

حالا سوال اساسی اینجاست که آیا اسکایپ برای کدباز کردن برنامش باید پروتکل های خودش رو هم باز کنه یا نه؟ این خیلی خوبه که کلایتنی با این سبک به صورت اوپن سورس موجوده ولی خیلی ها پیش بینی کردند که این اتفاق نخواهد افتاد و همچنین در نظرات بلاگ رسمی، اسکایپ، برای همه روشن کرده که پروتکل هایش باز نخواهند شد.
ولی این چیزی از خوشحال کننده بودن این خبر کم نمیکنه :دی.

2 comments:

Unknown said...

ایول
خیلی خبر باحالی بود . مخصوصا اینکه خود اسکایپ هم اعلام کرده .
دستت درد نکنه
;)

بهزاد said...

خواهش میکنم قابلی نداشت بردیاکس