Wednesday, February 23, 2011

How to make finger print work on ubuntu 10.10 نصب فینگر پرینت در اوبونتو

یکی از مشکلات کسایی که تازه وارد لینوکس میشن اینه که به دلایل زیادی از جمله اوپن سورس نبودن درایورها و یا ساپورت نشدن، فینگر پرنتشون در اوبونتو کار نمیکنه خوب میخوام تو این پست چگونگی راه اندازی فینگر پرینت رو با استفاده از یه درایور کد باز بهتون آموزش بدم. قبلا از پروژه های مختلفی برای اینکار استفاده میشد که معمولا ناتموم موندن، و اکثر دولوپر ها برای هر نوع فینگر پرینت ساپورت مخصوص خودش رو میدادن. هدف از این پست ارائه یک راه حل کلی برای تقریبا همه فینگر پیرنت های موجود هستش، برنامه کاملا اوپن سورس و با ساپورت طولانی مدت میباشد. به یاد داشته باشید fprint کاملا پایدار نیست و ممکنه همیشه درست کار نکنه. برای اطلاعات درباره این برنامه میتونید به اینجا مراجعه کنید و متونید در اینجا لیست دیوایس های پشتیبانی شده رو ببینید.

۱- خوب حالا میرسیم به اصل مطلب یعنی نصب و تنظیم برنامه برای این کار شما باید ریپوزیتوری زیر رو در لیست خود وارد کنید.

echo -e "# Fingerprint reader support (fprint)\ndeb http://ppa.launchpad.net/madman2k/ubuntu hardy main restricted universe multiverse" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list

۲- در مرحله بعد لیست رو آپدیت کرده و fprint رو با استفاده از دو دستور زیر نصب کنید.

sudo apt-get update
sudo apt-get install fprint-demo libfprint-dev libfprint0 libpam-fprin

۳- حالا شما میتونید اثر انگشت خودتون رو با استفاده از ترمینال یا رابط گرافیکی وارد برنامه کنید. برای استفاده از ترمینال از دستور زیر استفاده کنید.
pam_fprint_enroll
و برای استفاده از GUI از دستور زیر:
fprint_demo
البته فراموش نکنید دستور بالا باید تحت روت اجرا شود.




۴- در آخرین مرحله هم باید PAM خود را تنظیم کنید برای اینکار دستور زیر را در ترمینال وارد کنید.

sudo gedit /etc/pam.d/common-auth

۵- صفحه را به صورت زیروبرایش و ذخیره کنید.
auth sufficient pam_fprint.so
auth required pam_unix.so nullok_secure
حالا میتونید از فینگر پرنت خود لذت ببرید.
قسمت ۴ و۵ برای چک کردن اثر انگشت شماست اگر قابل قبول نباشه اوبونتو پسورد رو از شما خواهد پرسید. چیزی که خودم باهاش مواجه شدم این بود که فینگر پرینت بعد از تایپ پسورد در صفحه لاگین ظاهر میشود و یه مشکل دیگه هم اینه که fprint-demo با sudo اجرا میشه. برنامه هایی که از gksudo/gksu استفاده میکنن باید این کد رو برای اضافه کردن ساپورت اجرا کنن.

sudo mv ./gksu.py /usr/local/bin/gksu
sudo chmod 755 /usr/local/bin/gksu
sudo apt-get install python-gnome2-extras python-pexpect 

و در صورت مواجه شدن با این error میتونید یوزر خود رو در گروپ plugdev اضافه کنید تا بتونید بدون استفاده از sudo دستور fprint_demo را اجرا کنید.

Error: 
uru4000:error [dev_init] interface claim failedfp:error [fp_dev_open] device initialisation failed, driver=uru4000

Command:
sudo usermod -a -G plugdev $USER
groups | grep plugdev # Make sure there is output from this
sudo chgrp -R plugdev /dev/bus/usb/

من این برنامه رو روی اوبونتو Maverivk Meerkat امتحان کردم به خوبی کار میکنه امیدوارم از برنامه لذت ببرید.

Wednesday, February 9, 2011

ده اکستنشن فایرفاکس برای توییتر




اگه عاشق فایرفاکس و توییتر هستید با این 10 اکستنشن میتونید از توییتر بیشتر لذت ببرید. 

یه اکستنشن برای فایرفاکسه که باهاش میتونید در محتویات سایت توییتر جست و جو کنید. این اکستنشن دنبال توییت های یوزر های دیگه در توییتر میگردهو حتی میتونید باهاش کسی رو که میخواهید در توییتر پیدا کنید. یک موتور جست و جو برای توییتر به موتورهای جستجوی فایرفکس شما اضافه خواهد شد.

قابلیت های زیادی به وب سایت توییتر شما اضافه میکنه مثل سرچ کردن درباره یک فرد خاصدر توییتر، آپدیت های فیس بوک، اجازه گسترش URL، میتوانید تنظیمات دستی در توییتر انجام دهید، میتونید عکس هاتون رو باهاش آپلود کنید، و همچنین اضافه کردن سایت های مدیا مثل Youtube، Flicker، Google Maps و غیره.

اجازه جست وجو و فالو کردن دسته های مورد علاقه رو بهتون میده و بهتون توییت های مرتبط با دسته های مورد علاقتون در توییتر رو نشون میده. و برای کسانی که از تجارت آنلاین استفاده میکنند و میخواهند اطلاعاتشان در دسته های انتخابی توییترشان به روز باشه بسیار مفید خواهد بود.

4- Twitter Fox یا همون Echofone
پر طرفدارترین اکستنشن فایرفاکس برای توییتر، که آپدیت های دوستانتان در توییتر رو براتون به نمایش در میاره. اگه دوستانتون آپدیتی در توییتر انجام بدن این اکستنشن همون موقع شما رو مطلع میکنه. و میتونید توییت های خودتون رو قسمت ورود متن آن در توییتر به اشتراک بگذارید. این اکستنشن اسم های زیادی داشتن قبلا بهش Twitter Notifier هم میگفتن.

به شما اجازه توییت گذاشت از طریق آدرس بار مرورگر وبتون رو میده. شما میتونید تا 140 کاراکتر وارد کنید. بعد از نصب این اکستنشن یک آیکن کوچک توییتر در کنار آدرس بار شما ظاهر خواهد شد. شما میتونید توییت خودتون رو در قسمت آدرس بار توشته و روی آیکون کلیک کنید تا توییت شما به اشتراک گذاشته شود.

به شما اجازه پست کردن بیش از 140 کاراکتر در وب سایت توییتر را میدهدو شما میتوانید به صورت مستقیم از طریق این اکستنشن توییت های خود را به اشتراگ بگذارید. و البته یک قابلیت دیگه هم داره که آدرس های اینترنتی شما رو به Tiny URL تبدیل میکنه و شما میتونید روی لینک کوچک شده کلیک کنید و به آدرس مورد نظر انتقال یابید.

یه چیزی مثل مسنجر توییتر میمونه، شما با استفاده از این اکستنشن میتونید به راحتی هر چه تمام تر برای دوستان خود پیام بفرستید و پیام های اونها رو بخونید. البته همه اینها طبق قوانین سایت توییتر امکان پذیر هستند. این اکستنشن بسیار دوست داشتنیه هر کاربر توییتر باید اون را داشته باشه.

یک sidebar برای توییتر هستش که 6 تا رابط کاربری داره شما میتونید از Tab ها برای جدا سازی محتویات صفحه توییتر خود استفاده کنید. برای شما Timeline و Publice Timeline توییترتان را به نمایش در می آورد و با استفاده از آن شما میتونید آخرین توییت از دوستان و فالو کنندگان خود را ببینید و همچنین میتوانید لیست replyها و sendها را بیزعلاوه بر acount state ببینید.

اجازه به اشتراک گذاشتن لینک های موزیک رو بهتون میده، وقتی سما میخواهید یه فیل موزیک رو به اشتراک بگذارید فقط کافیه روی اون راست کلیک کرده و Song.ly رو از منو انتخاب کنید. با این کار دوستانتون لینک فایل موزیک رو میگیرن و میتونن اون رو در مرورگرشون اجرا کنن.

به شما اجازه به اشتراک گذاری لیست آهنگهایی که در توییتر در حال گوش دادن اونها هستید رو میده، شما همچنین میتونید URL وب سایتی که در حال نگاه کردن آن هستید یا فیلمی که آن را میبینید و خیلی چیزهای دیگه رو هم به اشتراک بگذارید. شما میتونید URL و play-listهاتون رو فقط با یک کلیک به اشتراک بگذارید.

Tuesday, February 8, 2011

غیر فعال و حذف کردن اکانت فیس بوک



در راستای استفاده بیشتر از توییتر تصمیم گرفتم این پست رو بذارم. خوب اول از همه از Deactive کردن فیس بوک  شروع میکنیم. برای این کار شما میتونید خیلی خونسردانه و با استفاده از پنل بالای صفحه فیس بوکتون به قسمت تنظیمات Acount بروید.


خوب در این قسمت شما میتونین کلیه مشخصات مربوط به اکانتتون رو ببینید مثل اسم، نام کاربری، ایمیل، رمز عبور، اکانت های لینک شده، سئوال امنیتی، کنترل های امنیتی، امنیت اکانت برای پروتکل های https و از همه مهمتر قسمت غیرفعال کردن اکانت یا همون Deactivate خودمون، لازم به ذکر که این کار یعنی غیرفعال کردن اکانت با انگیزه های زیادی انجام میشه از جمله: کلاس گذاشتن، جلب توجه، قهرکردن، حال نکردن با فیس بوک، دسترسی ملت رو به خود قطع کردن و این حرفا.



خوب حالا چجوری دیکتیو کنیم :دی به راحتی هرچه تمام تر روی deavtive جلوی قسمت Deactive Acount کلیک کرده و شاهد باز شدن پنجره زیبای «انگیزه از ترک فیس بوک» خواهید بود. خوب اینجا زیاد مهم نیست انگیزتون چیه فقط سعی کنید یکی از گزینه ها رو انتخاب کنید، معمولا ملت I'll be back رو به بقیه ترجیح میدن ولی شما هرچی عشقتون میکشه انتخاب کنید و confirm رو کلیک کنید .


خوب در این قسمت باید رمز عبورتونم یه بار بدید و بعدش هم باید عکس رو تو اون بیلبیلک صفحه وارد کنید تا فیس بوکتون به خوبی و خوشی غیر فعال بشه.



به همین راحتی. حالا میخوام طرز Delete  کردن اکانت فیس بوک رو هم بهتون یاد بدم که از همه جاش باحال تره با Deactive کردن فقط شما از فیس بوک محو میشدید ولی اکانت شما قابل بازیابی بود اما با این کار اکانتتان به طور کلی حذف خواهد شد.

برای این کار راه های زیادی وجود داره یکی از این راه ها رو براتون توضیح میدم چون من کلا نمیتونم ویندوز رو زیاد تحمل کنم به لینوکس اومدم تا پست رو برای حذف کلی ادامه بدم، شما برای این کار اول باید در اکانت فیس بوک خود لاگین کنید سپس به اینجا بروید با ورود به این لینک شما با صفحه روبرو مواجه خواهید شد.





با Submit کردن آن پنجره ای مانند چیزی که در عکس میبینید برایتان باز خواهد شد برای پاک کردن فقط کافیست پسورد و عکس  مورد نظر را در محل های مشخص شده وارد کنید. بعد از اینکار شما ۱۴ روز فرصت دارید که به فیس بوک برگردید در غیر این صورت اکانت شما به کلی نابود خواهد شد.

Tuesday, February 1, 2011

نصب Oxygen-Transparent روی KDE 4.6



درسته که  KDE 4.6 به گونه ای ساخته شده که به خوبی Transparent Oxygen-Stylet را ساپورت کنه ولی در آخر به دلایلی از جمله هماهنگ نبودن با بعضی ویجت ها مثل ویدیوها که نمی توانند در این سطح استایل هماهنگ شوند درستش نکردند. ولی این به این معنا نیست که شما نمیتوانید Oxygen-Transparent را نصب کنید.
 Oxygen-Transparent را با winodw opacity اشتباه نگیرید - window-opacity همه چیز را شفاف میکند ولی oxygen-transparent ویجت را به حالت visible نگاه داشته در عین حال هر چیز دیگری را transparent میکند.
قبل از انجام اینکار لطفا توجه داشته باشید که اگرچه این یک برنچ رسمی است ولی کاملا آزمایشی میباشد بنابراین مشکلات ناشی از آن پای خودتونه این کار باعث جایگزینی oxygen فعلی شما با trasparent-oxygen میشه. همچنین امکان پاک شدن آن با آپدیت کردن featureها وجود داره.


نصب Oxsygen-Style در اوبونتو:


اگرچه من فقط روی KDE 4.6 تستش کردم ولی دستور العمل زیر  باید بر روی KDE 4.4 به بالا کار کنه.(ubuntu 10.10 maverick meerkat)



۱. نصب پیش نیاز ها:
با دستور زیر میتوانید برنامه های مورد نیاز را دانلود و نصب کنید
sudo apt-get install build-essential cmake kdelibs5-dev  kdebase-workspace-dev libxrender-dev libx11-dev subversion
۲.اسکریپت را از KDE Look  دانلود و در فولدری به نام "oxygen-transparent" دردایرکتوری home ذخیره کنید.

۳.دستورات زیر را در ترمینال اجرا کنید.
cd && cd oxygen-transparent
chmod +x oxygen-setup.pl
./oxygen-setup.pl
۴.وقتی که اسکریپت اجرا شود oxygen-transparent را دانلود و کامپابل خواهد کرد برای نصب دستورات زیر را اجرا کنید.


cd build
sudo make install
۵.log out کنید و دوباره وارد سیستم شوید.  با استفاده از ترمینال یا krunner با تایپ دستور "oxygen-transparent-settings" وارد قسمت تنظیمات شوید. و  "Background opacity" را برای  "Widget Style" و "Widget Decoration"  به حات مطلوب در بیاورید.

"Use Widget style opacity settings" را هم در Widget Decoration چک کنید  بنابر این opacity همیشه هماهنگ خواهد شد. و همچنین به Oxsygen-Settings بروید در Window Decoration > Fine tuning گزینه Follow hint style را چک کنید که روی Background style باشد.






و برای برگرداندن همه تغییرات میتونید از دستور زیر استفاده کنید.

sudo apt-get install --reinstall kdelibs-bin kdelibs5-dev kdelibs5 kdelibs5-data delibs5-plugins kdebase-bin kdebase-data kdebase-runtime-data kdebase-workspace kdebase-workspace-bin kdebase-workspace-data kdebase-workspace-dev